Tre saker att undvika när du startar ett bolag

När man startar ett bolag är det många klossar man behöver ha koll på. Vissa har du säkert redan börjat fundera på medan andra inte alltid är så enkla att upptäcka. Idag har vi skrivit en artikel om de tre vanligaste problem som du kan komma att råka utför och hur du ska göra för att lösa dem. Självklart finns det mer att lära sig när man tar steget till att starta ett bolag och du kan alltid få stöd av en auktoriserad redovisningsbyrå här.

 

1. Ingen genomtänkt affärsidé:

 

Detta är ett av de vanligaste problemen för nyföretagare och bör vara det första man tänker på när man bestämt sig för att starta en verksamhet. Du kanske har funderat på en affärsidé och vill ta nästa steg. Att driva eget på ett ansvarsfullt sätt innebär dock att man först och främst sätter sig ner och skriver en ordentlig affärsidé. Enkla frågor att ställa sig själv är:

 

  • Finns det en efterfrågan av de produkter/tjänster jag vill sälja?
  • Vad hade det kostat och vad är en rimlig prissättning?
  • Vad behöver jag för kapital för att komma igång?
  • När blir verksamheten lönsam?
  • Vilka eventuella konkurrenter har jag?

 

Detta är en bra grund att starta på när du skissar på din affärsidé. Gå gärna igenom din affärsidé med andra företagare i din närhet och ta alla tips och råd du kan! Att starta en verksamhet blir enklare ju mer förberedd du är.

 

 

2. Ingen marknadsföringsstrategi:

 

När du väl startat verksamheten är det viktigt att tänka på hur du kan nå ut till potentiella kunder. Att göra reklam och marknadsföra ditt kan vara ett annat stort problem, speciellt om du inte har gjort det tidigare eller har en liten budget. Det finns dock flera kostnadseffektiva sätt att marknadsföra sig på. Här kommer en snabb liten lista.

 

Mun till mun:

Det äldsta sättet att marknadsföra sig på fungerar fortfarande! Prata med din omgivning om ditt företag. Har du en intressant produkt eller tjänst så leder detta så småningom till en exponering som gynnar din verksamhet.

 

Erbjudanden och kampanjer:

En metod som ofta ger resultat är att erbjuda något utöver det vanliga. Det kan vara en extra tjänst, en rabattering eller något annat som drar ögonen till sig. Att kontakta företag och privatpersoner med erbjudanden och kampanjer kan leda till att du bygger upp kundstocken snabbare. Detta ger dem då ett smakprov och om kunderna är nöjda leder det även till återkommande kunder och en stärkt närvaro för ditt varumärke!

 

Annonsering online:

Google är världens största sökmotor och med bara några få klick kan du sätta ihop en annons som sedan visas när kunder söker efter tjänster och produkter du erbjuder. Idag sker miljontals sök på Google i Sverige dagligen och chansen att potentiella kunder hittar just ditt företag ökar markant med en annonseringskampanj på Google. Att annonsera på Google innebär även att du själv styr över din annonseringsbudget.

 

 

3. Ingen digital närvaro:

 

Internet är framtiden, det företag som inte finns på internet kommer ha det svårare att lyckas. Du behöver inte heller ha mängder med erfarenhet av teknik, det finns massor med verktyg där ute som kan hjälpa dig att snabbt och enkelt sätta ihop en riktigt snygg hemsida som folk kan hitta när de söker efter ditt företag. På detta sätt kommer du att få mycket mera kunder. Sociala medier, en modern hemsida och engagerande nyheter och inlägg är en utmärkt start för att öka din digitala närvaro!

 

Detta är några av de vanligare problemen nyföretagare råkar utför när de startar en verksamhet. Vi på BQ Redovisning finns alltid tillgängliga för att rådgiva dig som vill starta eget och inkluderar kostnadsfri rådgivning i alla våra företagspaket. Kontakta oss för att se hur vi kan hjälpa just dig eller kom förbi på en kaffe i vårt kontor!



Lämna ett svar














    Prenumerera på nyheter



      Bifoga ditt CV