...

Att tänka på när du köper ett företag

När du ska köpa ett företag är det mycket som du måste tänka på för att ägarskiftet ska gå så smidigt som möjligt. För att göra denna process enklare för dig har vi nu satt ihop denna enkla guide som du kan följa. Förhoppningsvis kommer du med denna guide lära dig hur du ska köpa företag och du kommer våga ta steget och bli en företagsägare.

Inspektera företaget du vill köpa:

Det första som du bör göra är en noggrann analys av företaget som du funderar på att köpa. Den som säljer företaget har säkerligen sammanställt mycket information åt dig men det är ändå bra att göra sin egen analys och se vad du kommer fram till. Innan du köper ett företag är det också några specifika frågeställningar som du bör ha fått svar på. Att köpa ett bolag är i regel mer komplicerat än att starta ett bolag och det är därför viktigt att vara förberedd.

  • Vad består företaget av?
  • Vad händer vid ägarskiftet?
  • Vilka är dem viktigaste kunderna?

Om du har fått svar på dessa frågor kommer övergången att bli mycket enklare och du kommer vara redo att driva företaget. Har du inte svar på dessa frågor kan det lätt hända att du missar något som får företaget att råka illa ut.

Vad ingår när du köper företag?

När du bestämt dig för att köpa ett företag är det väldigt viktigt att du får koll på är vad som egentligen ingår i köpet. Säljs alla aktierna också eller kommer den nuvarande ägaren att behålla dem? En annan sak som också är bra att känna till är att du kommer få betala eventuella skulder när du tar över företaget. Du bör därför vara säker på att du vet vilka alla skulder är innan du skriver på kontraktet då skulder inte är ingen trevlig överraskning för dig som köpare.

På grund av dessa anledningar brukar det därför vara en bra idé att anlita en auktoriserad redovisningsbyrå för att genomlysa företaget och för att därmed få reda på om det till exempel finns några skulder som inte är betalda. Många gånger räcker det inte med att själv kolla upp företag på till exempel skatteverket. Att köpa ett företag kräver en gedigen kunskap om hur man säkerställer att säljarens uppgifter stämmer. I vissa fall döljer den nuvarande ägaren uppgifter för att underlätta försäljningen och det är inte säkert att du kan hitta dem själv så vida du inte har den kunskapen som krävs.

En annan sak som kan vara bra att känna till är att du kan kräva att få svar på dina frågor. I början kommer säljaren säkerligen vara tveksam till att svara på allt men om det övergår i seriösa förhandlingar har du rätt att få svar på allt. Det är nämligen säljarens skyldighet att ge dig all information som du behöver för att kunna göra en korrekt bedömning av företaget innan du beslutar om du ska köpa det eller inte.  BQ Redovisning har förvaltat många försäljningar av bolag och hjälper dig som köpare med alla aspekter av köpet. Som din redovisningsbyrå ser vi till att sammanställa all information du behöver innan du beslutar om köp.

Företagets värde:

När detta sedan övergår i förhandlingar kommer säljaren självklart vilja få ut så mycket pengar som möjligt. Nu är det därför väldigt bra om du vet vad företaget egentligen är värt. Värdet beror helt på de framtida vinsterna och det är därför dem som du vill hålla koll på. Om du har hittat ett företag som du tror kan gå med mer vinst om några år vill du självklart inte betala för mycket. Stå därför på dig i förhandlingarna, betala inte mer än vad du tycker att företaget är värt.



Lämna ett svar














    Prenumerera på nyheter



      Bifoga ditt CV